راهکار جدید اصلاح سند در اختلاف متراژ املاک

تصور کنید که یک ساختمان یا زمین را خریداری کرده اید، پس از مدتی متوجه می شوید ملک اضافه یا کسری مساحت دارد. طبعا در این موارد لازم است سند ملک اصلاح شود. در اینگونه موارد لازم است در ابتدا نقشه یو تی ام از ملک تهیه شود، به نحوی که همه ابعاد و طول ها در این نقشه کاملا مشخص شده باشد. سپس لازم است روال اداری ای طی شود تا بتوانید در کمترین زمان ممکن سند خود را اصلاح کنید. اگر علاقمندید از راهکارهایی که امروزه برای اصلاح متراژ سند ملک استفاده می شود، مطلع گردید، تا انتها با ما همراه شوید.

اختلاف متراژ در سند و وضع موجود ملک

سند مالکیت به سند رسمی گفته می شود که پس از طی تشریفات ثبت مال غیرمنقول و ثبت آن در دفتر اداره ثبت اسناد و املاک بنام دفتر املاک به مالک تحویل می گردد. امروزه صدور اسناد تک برگ متداول است چرا که موقعیت ملک به درستی در اینگونه اسناد ثبت گردیده است. پس از انتقال ملک، سند تک برگ برای مالک جدید صادر می گردد. در اسناد تک برگ مساحت ملک و جهات چهارگانه آن، به طور واضح درج می گردد.

آنچه در معامله املاک دارای حساسیت زیادی است، متراژ آن است. اگر ملک مساحتی کمتر از آنچه در سند قید شده است داشته باشد، فروشنده باید ما به تفاوت را به خریدار پرداخت کند ولی اگر ملک مساحتی اضافه داشته باشد، به علت اینکه ممکن است ملک با این اضافی مساحت، وارد حریم همسایگان شده باشد پس باید برای اصلاح سند حتما استعلاماتی صورت گیرد.

مراحل ثبت اضافه مساحت و اصلاح سند

1. استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک محل: برای ثبت اضافه متراژ، ابتدا باید از اداره ثبت اسناد و املاک محل خود استعلام بگیرید تا اطمینان حاصل شود که اضافه مساحت در محدوده سند مالکیت بوده و به مجاورین تجاوزی نشده است. سپس می‌ توانید با مالک مجاورین و اداره ثبت سند، برای اصلاح سند و اضافه کردن متراژ اقدام نمایید.

2. انجام بازدید از ملک توسط نماینده و نقشه بردار

3. تهیه کروکی ملک و مجاورین و گزارش به رییس ثبت و تأیید آن

4. اقدامات لازم برای اصلاح سند و اضافه کردن متراژ

برای اصلاح سند مالکیت و اضافه کردن متراژ، می‌توانید به دادگاه حقوقی صلاحیت‌ دار دادخواست تقدیم کنید و از دادگاه، ابطال ثبت و سند مالکیت را تقاضا کنید. همچنین، می ‌توانید از اداره ثبت اسناد و املاک محلی استعلام بگیرید و سپس با مالکین مجاورین برای اصلاح سند و اضافه کردن متراژ اقدام کنید.

اگر مساله تجاوز به حریم همسایگان وجود نداشته باشد، می‌توانید بدون نیاز به مراجعه دادگاه، تنها با یکسری اقدامات در اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک، سند رسمی را اصلاح کنید.

مدارک مورد نیاز برای اصلاح سند مالکیت

برای اصلاح سند مالکیت و اضافه کردن متراژ، باید اطلاعات دقیقی از ملک و متراژ جدید آن را به اداره ثبت اسناد و املاک محلی ارائه داد. به گفته دفتر نقشه برداری آربن، جهت تهیه سند تک برگ اصلاح شده، لازم است یک نقشه یو تی ام دقیق از ملک و اطراف آن تهیه شود. علاوه بر نقشه یو تی ام، اطلاعاتی مانند نام و شماره سند مالکیت، آدرس ملک، متراژ جدید و هرگونه اطلاعات دیگری است که ممکن است برای اصلاح سند مورد نیاز باشد باید توسط مالک در اختیار اداره ثبت قرار گیرد.

آیا برای شما پیش آمده است که نیاز به اصلاح سند تک برگ یا دفترچه ای ملک خود داشته باشید؟

برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند

چهار + 19 =