نحوه کنترل کیفیت تیرچه پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده کاربرد های فوق العاده ای دارد. این تیرچه را می تواند برای پیاده سازی و اجرای سقف های بلند و طولانی استفاده کرد؛ از طرف دیگر قیمت تیرچه پیش تنیده نسبت به تیرچه های دیگر مانند فندوله بسیار ارزان تر است و همین موضوع استفاده از آن در پروژه های مختلف عمرانی را بیشتر کرده است.

در صورتی که می خواهید از تیرچه پیش تنیده برای پروژه های ساختمانی خود استفاده کنید باید قبل از خرید این تیرچه کیفیت آن را به طور دقیق بررسی نمایید تا از ساختار درست و مقاوم آن مطمئن شوید. برای یادگیری نحوه کنترل کیفیت تیرچه پیش تنیده توصیه می کنیم مطالب این مقاله را با دقت مطالعه نمایید تا به خوبی با مراحل این کار آشنا شوید.

همچنین این امکان برای شما فراهم شده است تا با کیفیت ترین تیرچه پیش تنیده را از گروه صنعتی بپتا خریداری نمایید. تیرچه هایی که در این شرکت به فروش می رسند با استفاده از بهترین دستگاه های روز دنیا و مواد اولیه تولید می شوند که موجب شده مشتریان این شرکت رضایت زیادی از محصولات آن‌ها داشته باشند.

ساختار تیرچه پیش تنیده

ساختار تیرچه پیش تنیده در کیفیت و قیمت تیرچه پیش تنیده تاثیر به سزایی دارد. این تیرچه فوق العاده با استفاده از کابل های فولادی و بتن تولید می شود؛ اما به دلیل نحوه مهندسی و طراحی آن میزان بتن بسیار کمتری نسبت به تیرچه های دیگر دارد.

این موضوع باعث شده تا بار اضافه تیرچه کاهش پیدا کرده و هزینه تولید آن نیز کمتر شود. از طرف دیگر سیم های استفاده شده در این تیرچه وزن کمتری دارند و این موضوع وزن تیرچه را بدون کاهش مقاومت آن پایین می آورد.

اهمیت کنترل کیفیت تیرچه پیش تنیده

قبل از استعلام قیمت تیرچه پیش تنیده از هر شرکتی باید ابتدا این تیرچه ها را بررسی کرده و روند کنترل کیفیت را روی آن ها انجام دهید. البته این کار بیشتر توسط مهندسین سازمان های مربوطه صورت می‌گیرد و پس از تایید کیفیت محصولات شرکت، استاندارد ها و گواهی های لازمه به آن ها داده می شود.

هر چه تیرچه پیش تنیده دقیق تر و با کمک دستگاه های جدید تر تولید شده باشد مقاومت آن بیشتر بوده و در برابر عوامل تخریب کننده دیرتر از بین می‌رود.

استاندارد های داخلی و خارجی تیرچه پیش تنیده

در تولید تیرچه های پیش تنیده باید از استاندارد های مخصوصی پیروی شود تا کیفیت آن به طور کامل حفظ شود. مهم ترین استاندارد هایی که شرکت ها باید برای تولید این تیرچه ها از آن ها پیروی کنند به شرح ذیل است:

  • الحاقیه آیین‌نامه آبا (نشریه ۲۵۰): آیین‌نامه طرح و محاسبه قطعات بتنی پیش‌تنیده
  • الحاقیه آیین‌نامه آبا (نشریه ۳۸۸): آیین‌نامه طرح و محاسبه سازه‌های بتنی پیش‌ساخته
  • نشریه ۸۲: راهنمای اجرای سقف‌های تیرچه و بلوک
  • نشریه ۵۴۳: دستورالعمل طراحی و اجرای سقفهای تیرچه و بلوک
  • استاندارد ۲۹۰۹ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
  • ACI 318-08
  • ۲-PCI 7th-2010

مراحل کنترل کیفیت تیرچه پیش تنیده

مهندسین برای این که بتوانند کنترل کیفیت تیرچه پیش تنیده را انجام داده و قیمت تیرچه پیش تنیده را نسبت به کیفیت آن مشخص کنند باید مراحل مختلفی را انجام دهند. این مراحل شامل موارد زیر می باشند:

بررسی دستگاه های تولید کننده تیرچه

اولین مرحله ای که باید برای تست و بررسی کیفیت تولید تیرچه پیش تنیده انجام شود، بررسی دستگاه های تولید تیرچه پیش تنیده است. شرکت های مختلف از روش های متنوعی برای تولید این تیرچه استفاده می کنند.

به طور مثال برخی از این شرکت ها از روش های دستی و ابزار های ساده و برخی دیگر نیز از دستگاه های بروز و بیشرفته برای تولید این تیرچه ها بهره می‌برند. قیمت تیرچه پیش تنیده تولید شده توسط دستگاه های آلمانی به دلیل کیفیت بیشتر آن‌ها، بالاتر است.

دستگاه های آلمانی تولید این تیرچه را به شکل کاملا اتوماتیک انجام می دهند؛ به همین دلیل مهم است که هر چند وقت یکبار تنظیمات و مقدار هایی که در دستگاه ثبت شده است کنترل شوند تا ساخت تیرچه پیش تنیده به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد.

بررسی دستگاه های مخصوص آزمایشگاه

پس از تولید تیرچه های پیش تنیده در شرکت های بزرگ، بخش هایی از تیرچه را برای انجام آزمایش های مختلف به بخش آزمایشگاه می برند. در این آزمایشگاه ها کیفیت تیرچه پیش تنیده کنترل می شود و میزان مواد تشکیل دهنده و ساختار آن نیز به طور کامل بررسی خواهد شد.

در آزمایشگاه ها از دستگاه های مختلفی برای این کار بهره می برند. به همین دلیل مهم است که برای کنترل کیفیت تیرچه، دستگاه هایی که این کار را انجام می‌دهند چک کرده و عملکرد آن ها نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

کنترل کیفیت مواد اولیه

در تولید تیرچه پیش تنیده از مواد اولیه مختلفی استفاده می شود. وایر یا همان کابل ها، سیمان و شن و ماسه جزو مواد تشکیل دهنده این تیرچه به حساب می‌آیند. برای این که به کیفیت تولید بالای این تیرچه پی ببرند هر کدام از این مواد را به شکل خاصی بررسی کرده وکیفیت آن ها را مورد آزمایش های مختلف قرار می دهند. تست مقاومت وایر ها، مقاومت فشاری و گیرش سیمان، بررسی سنگدانه های موجود در شن و ماسه، هر کدام از مهم ترین مراحل برای کنترل کیفیت مواد اولیه هستند.

آزمایش بارگذاری یک تیرچه

یکی از مهم ترین مراحلی که برای تست و آزمایش تیرچه پیش تنیده انجام می شود آزمایش این تیرچه برای بارگذاری است. این مرحله اهمیت زیادی داشته و در صورتی که تیرچه از این مرحله نتایج خوبی کسب کند، مجوز استفاده از آن در پروژه های مختلف تایید می شود.

در این روش با استفاده از استاندارد های بین الملل تیرچه ها در یک پروژه شبیه سازی شده اجرا می شود و در صورت ایجاد شرایط مطلوب در سازه، کیفیت آن تایید خواهد شد.

استفاده از بتن با مقاومت بالا

در آخرین مرحله از کنترل کیفیت تیرچه های پیش تنیده که در قیمت تیرچه پیش تنیده نیز اهمیت زیادی دارد استفاده از بتن با مقاومت بالا در این تیرچه می باشد. بتن بخش مهم تشکیل دهنده این تیرچه بوده و به همین دلیل از بتن های فشار بالا در این تیرچه بهره می برند. حداقل رده مجاز برای استفاده بتن در این تیرچه ۳۵ درجه سانتی گراد است.

سخن پایانی

برای ساخت پروژه های ساختمانی از تیرچه های مختلفی بهره می برند. یکی از بهترین این تیرچه ها، تیرچه پیش تنیده است. قیمت تیرچه پیش تنیده نسبت به دیگر انواع تیرچه کمتر می باشد. این موضوع به دلیل کیفیت تولید بالا و مواد تشکیل دهنده این تیرچه اتفاق افتاده است.

برای کنترل کیفیت تیرچه پیش تنیده مراحل مختلفی طی می شود که هر کدام اهمیت خاصی برای تیرچه و کاربرد های آن دارند. شرکت بپتا، یکی از با سابقه ترین و قدیمی ترین شرکت های تولید کننده تیرچه پیش تنیده در کشور ایران است که تمامی محصولات این شرکت طبق استاندارهای جهانی تولید می شوند. شما می توانید با خیالی راحت از کیفیت این تیرچه ها سفارش خود را در شرکت بپتا ثبت نمایید.

برچسب ها: بدون برچسب

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند

سه × پنج =