ابتکار AR اپل مدت زیادی است که در راه است. زمانی که آیفون ۸ پلاس برخی از قابلیت های جدید واقعیت افزوده را به واسطه ARKit جدید این شرکت ارائه کرد، برای اولین بار متوجه علاقه اپل به این فضا شدیم. حتی در آن زمان بعید به نظر می رسید که چشم انداز اپل برای AR فقط به آیفون محدود شود و این شرکت چیزی پخت و پز بزرگتر در پس زمینه داشته باشد.
شش سال به جلو رفت و این شرکت به تازگی اپل ویژن پرو را معرفی کرد. در حالی که اپل از شما می خواهد که از آن به عنوان یک رایانه فضایی یاد کنید، در پایان، آنچه واقعاً هست یک هدست AR بسیار پیچیده است. Vision Pro همچنین اولین دسته محصول اصلی اپل از زمان عرضه HomePod در سال ۲۰۱۷ است. اما Vision Pro صرفاً یک لوازم جانبی دیگر یا یک محصول جانبی نیست. این بزرگتر از هوم پاد و ایرپاد و حتی اپل واچ است. خیر، برای اپل، ویژن پرو چهارمین محصول اصلی آن پس از آیفون، آی پد و مک است.
این شرکت بخش خوبی از سخنرانی WWDC 2023 خود را به این محصول اختصاص داد. چیزهای زیادی مورد بحث قرار گرفت و من در نهایت به آنها خواهم رسید، اما دو چیز بود که بیشتر به من توجه کرد.
اول، تکرار این ایده که Vision Pro یک محصول مستقل است، نه یک لوازم جانبی. در طول سخنرانی، تقریباً هرگز شاهد استفاده از Vision Pro در کنار آیفون، آیپد یا مک نیستید. این مانند ساعت اپل نیست که برای کار کردن به آیفون متکی است. همچنین مانند یک هدست واقعیت مجازی نیست که باید به رایانه شخصی یا کنسول وصل شود. Vision Pro می تواند وجود داشته باشد و مستقل از خودش کار کند.
جدای از عدم نیاز به سایر دستگاه ها برای عملکرد، ویژن پرو تقریباً به عنوان جایگزینی برای آنها قرار گرفت. می توانید از طریق آن با افراد تماس بگیرید، می توانید به برنامه ها دسترسی داشته باشید، می توانید فیلم تماشا کنید و بازی کنید و می توانید کار خود را انجام دهید. اشتباه نکنید، این دستگاه همراهی نیست که برای تقویت تلفن، تبلت یا رایانه شما طراحی شده است. این طراحی شده است تا در نهایت جایگزین آنها شود.
اما انجام این کار آسان نیست اگر فقط چیزی باشد که هر چند وقت یکبار آن را به تن می کنید. به همین دلیل به نظر می رسید که همه همیشه هدست را روشن کرده باشند، این مورد دیگری است که من متوجه شدم. در این دنیای جایگزین که اپل روی صحنه نمایش داد، مردم فقط با Vision Pro همیشه در اطراف خود راه میروند، حتی زمانی که فعالانه از آن استفاده نمیکنند. اپل در واقع هرگز به مردم نشان نداد که آنها را در خارج از منزل به غیر از هواپیما و برای گرفتن عکس و فیلم سه بعدی استفاده می کنند، بنابراین این فرض وجود دارد که ممکن است فعلاً نیاز به استفاده از آیفون خود داشته باشید، حداقل تا زمانی که اپل نسخه فشرده تری از آیفون را تولید کند. ویژن پرو که هرگز آن را بر نمی دارید.
من به جنبههای منفی این کار برمیگردم، اما ابتدا اجازه دهید نگاهی به برخی از چیزهایی که اپل نشان داده است بیندازیم، با چیزهای خوب شروع کنیم. برای من، به راحتی بهترین جنبه استفاده از این هدست، متاسفم، کامپیوتر فضایی برای تماشای فیلم است مفهوم داشتن صفحه نمایشی که بتواند دید شما را به همراه صدای سه بعدی کاملاً پر کند باورنکردنی به نظر می رسد.
من همچنین عاشق این واقعیت هستم که فیلم های سه بعدی را دوباره در خانه امکان پذیر می کند. به عنوان یکی از معدود افرادی که دوست دارد ۳ بعدی به خوبی اجرا شود، این من را بسیار هیجان زده کرد. از آنجایی که ۳D در اینجا با استفاده از دو نمایشگر به جای یک نمایشگر واحد و کاهش روشنایی عینک های سه بعدی اختلاف منظر ارائه می شود، تجربه بسیار بسیار بهتر خواهد بود.
همچنین به نظر راحتتر از تماشای تلویزیون است، زیرا دیگر به یک نقطه ثابت نگاه نمیکنید و میتوانید سر خود را به هر جهتی بچرخانید تا خستگی را کاهش دهید و همچنین در صورت تمایل دراز بکشید در حالی که ویدیو در مرکز دید شما باقی میماند.
بازی به همان اندازه سرگرم کننده به نظر می رسد. مسلماً، در حال حاضر تعداد زیادی بازی وجود ندارد که برای اجرا بر روی Apple Silicon طراحی شده باشند، و هدست های VR برای پلتفرم هایی مانند پلی استیشن یا رایانه شخصی دقیقاً به دلیل کمیاب بودن محتوا، به طور قابل توجهی از بین نرفتند. با این حال، اگر اپل قدرت خود را پشت سر بگذارد، ممکن است شاهد برخی از توسعه دهندگان بزرگ باشیم که عناوین محبوب را به Vision Pro منتقل می کنند. پشتیبانی بومی برای Unity وجود دارد (و تعداد زیادی بازی Unity در آنجا وجود دارد) و ورود عناوین محبوبی مانند Death Stranding برای Apple Silicon امید به گفتگوی جدی تری در زمینه بازی را ایجاد می کند که اپل در آن درگیر است. شاید Vision Pro بالاخره بتواند پلتفرمی بازی باشد که مک هرگز نتوانست.
من همچنین شاهد کاربردهای عظیمی برای Vision Pro در زمینه هایی مانند آموزش، پزشکی و مهندسی هستم. اینها زمینه هایی هستند که می توانند از یک محیط سه بعدی بلادرنگ بهره ببرند که در آن کاربر می تواند مستقیماً اشیاء روبروی خود را به جای صفحه رایانه یا رایانه لوحی دستکاری کند. فکر کنید تونی استارک از جارویس برای کار بر روی کت و شلوار جدید مرد آهنی خود استفاده می کند و می بینید که من به چه چیزی فکر می کنم. ممکن است جارویس در اینجا وجود نداشته باشد و سیری دورترین چیز از آن باشد، اما نمیتوانید انکار کنید که کار بر روی مدلهای سه بعدی بزرگ یا مطالعه آنها مانند اشیاء فیزیکی جالب نخواهد بود.
اما همه چیز به این چشمگیر به نظر نمی رسید. اپل همچنین دموهای زیادی از افرادی را نشان داد که فقط از برنامه های دسکتاپ دو بعدی معمولی برای کار استفاده می کردند. به نظر من این شهودی تر، لذت بخش تر و یا بیشتر به نظر نمی رسید جادوییحتی برای استفاده از مانیتورهای معمولی که به یک رایانه معمولی وصل شده اند. فقط به این دلیل که یک سند مایکروسافت اکسل را در فضای سه بعدی قرار می دهید، استفاده از آن را کم دردسر نمی کند. من ترجیح می دهم فقط از کامپیوترم استفاده کنم تا اینکه برای آن هدست بگذارم. مگر اینکه، دوباره، در اینجا فرض بر این باشد که شما به هر حال هدست را روی دستگاه دارید (چون مطمئناً دارید)، پس چرا از آن برای همه چیز، از جمله کارهای اداری خسته کننده استفاده نکنید؟
اما جایی که ارائه واقعاً برای من از بین رفت، اپل بود که از قلمرو دره عجیب و غریب پایین میرفت و کارهای واقعاً مسخرهای انجام میداد. بخشهایی از این ارائه وجود داشت که بیشتر شبیه یک طرح تقلید آمیز SNL بود، اما کاملاً واقعی بود و با چهرهای واقعاً مستقیم ارائه شد.
به عنوان مثال، ایجاد یک رندر سه بعدی جعلی از چهره خود و سپس نشان دادن آن به افرادی که به شما نگاه می کنند، بسیار ترسناک است، همانطور که از آن برای تماس های ویدیویی استفاده کنید زیرا در غیر این صورت، آنها واقعا نمی توانند شما را ببینند. اپل در موارد زیادی از این استفاده کرد، مانند زمانی که شخصی را در حال صحبت با شخص دیگری در مقابل او نشان میداد، و از همه غمانگیزتر، زمانی که پدری با فرزندانش بازی میکرد.
حتی نمایشی از ویژگی ضبط سه بعدی وجود داشت، که در آن می توانید از دوربین های Vision Pro برای گرفتن عکس ها و فیلم های سه بعدی استفاده کنید تا بتوانید بعداً دوباره آنها را زنده کنید.
چیزی که برای من غیرقابل لمس بود این است که در تمام این موارد دارنده ویژن پرو با دیگرانی که از هدست استفاده نمی کنند در تعامل است. اپل بسیار تلاش کرد تا این تعامل را عادی جلوه دهد، به جز اینکه در هر مورد احساس میکرد که پوشنده آن در اغما است یا در دنیای دیگری گم شده است، در حالی که اطرافیانشان به شدت تلاش میکردند تا نوعی ارتباط با این شخص را احساس کنند. ویدیوی سه بعدی جشن تولد یک کودک جالب به نظر می رسید تا اینکه متوجه شدید که پدر در گوشه ای بود و این را از طریق هدست خود ضبط می کرد در حالی که تمام خانواده اش یک نسخه تقلبی و سه بعدی از نیمی از صورت او را می دیدند.
می توان استدلال کرد که این خیلی دور از واقعیت فعلی نیست که مردم به تلفن های خود چسبیده اند. اما من فکر می کردم که همه ما موافق بودیم که چیز بدی بود. این شامل اپل هم میشود که مدتها پیش Screen Time را معرفی کرد تا هم شما و هم فرزندانتان بتوانید مدت زمانی را که صرف تلفنهایتان میکنید محدود کنید و، نمیدانم، شاید به بیرون بروید و علفهایی را لمس کنید. اما نه تنها Vision Pro صمیمیتر و سختتر از تلفن همراه است، بلکه این شرکت فعالانه راه رفتن را با پوشیدن آن در تمام طول روز و هرگز برداشتن آن را تشویق میکند.
این من را به مشاهدات قبلی خود بازمی گرداند که Vision Pro فقط برای پوشیدن همیشه طراحی شده است. شما تماس های خود را از طریق آن انجام می دهید، فیلم های خود را تماشا می کنید، بازی های خود را انجام می دهید و کار خود را انجام می دهید. همچنین ظاهراً فقط با خانوادهتان به طرز وحشتناکی صحبت میکنید یا از آنها عکس میگیرید در حالی که بچههایتان با دیدن نیمی از صورت شما بزرگ میشوند. و شاید وقتی به اندازه کافی بزرگ شدند، بتوانند نیمی از چهره خود را از دنیا پنهان کنند.
این ممکن است کمی دراماتیک به نظر برسد، اما برای من عجیب بود که اپل تا حدودی از آن غافل به نظر می رسید. ظاهراً این شرکت مسیر AR را از طریق VR طی کرد تا کاربر همچنان با محیط اطراف خود در تماس باشد و تا آنجا پیش رفت که یک صفحه نمایش در بیرون داشته باشد تا دیگران بتوانند فکس چهره شما را ببینند. اما این چیزها ذاتاً شما را از محیط اطرافتان جدا می کند و احتمالاً آخرین چیزی است که مردم به آن نیاز دارند، وقتی که ما قبلاً به چیزهایی که در حال حاضر داریم معتاد شده ایم.
با این حال، بخشی از من می خواهد ببیند این به کجا می رسد. شما می توانید شباهت هایی را در محصولات دیگر پیدا کنید، اما ما قبلاً هرگز چنین چیزی را نداشته ایم. بدیهی است که پتانسیل زیادی برای ساخت اپلیکیشن هایی که از مزیت این پلتفرم بهره می برند وجود دارد. باب ایگر، مدیر عامل دیزنی، در حالی که به راههای مختلفی برای برداشتن پول شما فکر میکرد، عملاً روی صحنه آب دهان میریزد. من مطمئن هستم که جایی در ستاد دیزنی آنها دقیقاً این مکالمه را از Ready Player One انجام می دهند. بی صبرانه منتظر دریافت تبلیغات پاپ آپ به صورت سه بعدی باشید.
و اجازه دهید حتی شروع به این نکنیم که صنعت سرگرمی بزرگسالان با این کار چه خواهد کرد. اپل هرگز آن را مطرح نمی کند، اما من مطمئن هستم که آنها نیز مانند هر کس دیگری می دانند که وقتی صنعت پورن محصول شما را تأیید کند، یک شبه به موفقیت تبدیل می شود.
که در نهایت ما را به قیمت می رساند. با وجود تمام سخت افزارهای داخل آن، که بیشتر آنها بسیار جدید و سفارشی برای این محصول خاص طراحی شده اند، قیمت گذاری کاملاً منصفانه است. همچنین، اپل به وضوح فکر میکند که میتواند جایگزین تلفن، تبلت و رایانه شخصی شما شود، بنابراین منصفانه است که هزینه آن به اندازه هر سه با هم باشد. من صادقانه تعجب کردم که هزینه دارد فقط ۳۴۹۹ دلار.
همه چیز به کنار، من فکر می کنم در سطح فن آوری، این یک محصول بسیار جالب است. اما من همچنین در مورد پیامدهای اجتماعی استفاده از این روش به شیوه مورد نظرش و اینکه چه کاری با جامعه ای که از لحاظ فیزیکی به طور فزاینده ای از یکدیگر جدا شده است، نگران هستم. امیدوارم روزی را نبینم که افراد در یک خانه تصمیم بگیرند به جای رو در رو از طریق Apple Vision Pro خود با یکدیگر صحبت کنند.