فیدیبو بزرگترین بستر انتشار و فروش کتابهای الکترونیک، صوتی، مجلات و پادکست گزارش سال ۱۴۰۰ خود را منتشر کرد. کتابهای با موضوع روانشناسی و توسعه فردی در میان مردم ایران بسیار پرطرفدار شدهاند و از میان ۱۰ کتاب پرفروش صوتی و متنی فیدیبو، نام ۶ اثر در این حوزه دیده میشود. کتاب صوتی «هنر خوب زندگی کردن» با صدای فردوسیپور و کتاب متنی «عادتهای اتمی» نوشته «جیمز کلیر» پرفروشترینهای فیدیبو در سال گذشته بوند.
گزارش سال ۱۴۰۰ فیدیبو در سه بخش عمده دستهبندی شده است که شامل؛ نگاهی به آمار و ارقام، رکوردها و رویدادهاست. در این گزارش سعی شده تا تحلیلی به زبان آمار و ارقام از فروش کتابهای صوتی و الکترونیک، سلیقه مخاطبان این حوزه، نویسندگان، مترجمان و دستهبندیهای محبوب کاربران ارائه شود، همچنین گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته توسط فیدیبو در سال گذشته پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
پرفروشترین کتابهای سال ۱۴۰۰
«عادل فردوسیپور» از مثال نقضهای «از دل برود هرآنکه از دیده برفت» است. کتاب صوتی «هنر خوب زندگی کردن» با ترجمه و صدای او، رتبه اول فروش کتابهای صوتی سال ۱۴۰۰ را از آن خود کرده است. کتاب صوتی دیگر با صدای فردوسیپور یعنی «هنر شفاف اندیشیدن» نیز در جایگاه چهارمین کتاب صوتی پرفروش سال گذشته قرار گرفته است.
«هوتن شکیبا» نیز که با صداپیشگی کاراکتر «بچه» در سریال «مهمونی» آن را به کاراکتری دوست داشتنی تبدیل کرده، کتاب صوتی «مغازه خودکشی» با صدای او نیز دومین کتاب صوتی پرطرفدار سال گذشته فیدیبو بوده است. جایگاه سوم و پنجم نیز به «معجزه سپاسگزاری» با صدای نازیما حسینی و چشمهایش با صدای «آرمان سلطانزاده» تعلق دارد.
در میان کتابهای متنی، «عادتهای اتمی» نوشته «جیمز کلیر» پرفروشترین کتاب متنی فیدیبو در سال گذشته بود و در ادامه به ترتیب کتابهای «مردی به نام اوه»، «اثر مرکب»، «شبهای روشن» و «نیمه تاریک وجود» رتبههای دوم تا پنجم فروش را به دست آوردند.
۶ کتاب از ۱۰ کتاب فوق، در دسته روانشناسی و توسعه فردی قرار دارند که نشان از جذابیت بالای این حوزه برای کتابخوانها و کتابشنوها دارد.
مقایسه این فهرست با پرفروشترین کتابهای دیجیکالا در سال ۱۳۹۹ و نیم سال ۱۴۰۰ نشان از تفاوت سلیقهای خریداران نسخه الکترونیک و چاپی کتاب دارد چرا که این دو فهرست هیچ وجه مشترکی با هم ندارند.
در سال گذشته کتابهای توسعه فردی و روانشناسی در صدر دستهبندیهای پرطرفدار قرار گرفتند و پس از آن کتابهای حوزه ادبیات داستانی و رمان بر سکوی دوم ایستاد.
یکی از بخشهای قابل توجه در این گزارش آمار فروش مجلات در فیدیبو است، در دورانی که فروش نشریات و مجلات چاپی کاهش قابل ملاحظهای داشته، آمار فروش مجلات در قالب الکترونیکی نشان میدهد مخاطبان هنوز به این محتوا علاقه دارند و در صورت دسترسی راحتتر و ارائه در قالبهای جدیدتر همچنان مورد توجه خواهند بود.
از نشریات پرفروش آمده در این گزارش میتوان به اندیشه پویا، فیلم امروز، بخارا و آشپزی مثبت اشاره کرد.
محبوبترین نویسندگان
فیدیبو در بخش دیگر گزارش خود از محبوبترین نویسندگان در دو دستهبندی توسعه فردی (روانشناسی و موفقیت) و ادبیات داستانی و فلسفه نام آورده است. در دستهبندی روانشناسی؛ «دارن هاردی» (نویسنده اثر مرکب)، «رولف دوبلی» (نویسنده هنر خوب زندگی کردن و هنر شفاف اندیشیدن) و «راندا برن» (نویسنده راز) سه نویسنده پرطرفدار هستند. در دستهبندی ادبیات داستانی و فلسفه نیز میتوان به «داستایفسکی»، «حسین الهی قمشهای»، «آلبر کامو» و «جورج اورول» اشاره کرد.
در میان مترجمان محبوب سال ۱۴۰۰ باز هم نام «عادل فردوسیپور» به چشم میخورد. «مهدی قراچهداغی»، «مهدی سحابی»، «سروش حبیبی»، «گیتی خوشدل» و «فرناز فرود» از دیگر مترجمهای محبوب در میان کاربران فیدیبو هستند.
محبوبترین پادکستها
اگرچه پادکستها آنطور که شاید و باید در میان تمامی مردم فراگیر نشدهاند اما توانستهاند به خوبی طرفداران پر و پا قرصی برای خود بیابند. فیدیبو یکی از بسترهای انتشار پادکست است که براساس آمارهای سال گذشته، پادکستهایی همچون «چنل بی»، «هلی تاک»و «مونیاز» جزو پرمخاطبها بودهاند.
سرانه مطالعه فیدیبوییها
فیدیبو در گزارش سال ۱۴۰۰ خود نیم نگاهی به سرانه مطالعه کاربرانش نیز داشته است. براساس آمارها، هر کاربر به طور میانگین ۷۵ بار از این اپ استفاده کرده و ۳۶۳ دقیقه را به مطالعه کتاب، ۲۵۲ دقیقه را به شنیدن پادکست و ۵۹۸ دقیقه به گوش دادن کتاب صوتی اختصاص داده است.
فیدیپلاس سرویس اشتراکی فیدیبو است که بیش از ۲۵هزار عنوان کتاب صوتی و متنی را در خود جای داده است. کاربران با خرید طرحهای این سرویس میتوانند در مدت زمان طرح بدون نیاز به پرداخت برای هر کتاب، به تمام کتابهای موجود در فیدیپلاس دسترسی داشته باشند. آنطور که این پلتفرم گزارش کرده، در سال گذشته کاربران فیدیپلاس به طور میانگین ۲۰۸ بار از اپ استفاده کردهاند و به طور میانگین ۱۴۳۳دقیقه را صرف مطالعه و ۱۸۹۲ دقیقه را صرف شنیدن کتابهای صوتی کردهاند.
اما کاربران بیشتر در چه روزهایی کتاب خواندهاند؟ شاید تصور کنید آخر هفتهها بهترین فرصت برای مطالعه کتاب است اما سخت در اشتباهید. برخلاف تصور، کاربران فیدیبور روزهای شنبه تا دوشنبه را بیشتر به مطالعه و شنیدن کتاب اختصاص دادهاند. پرطرفدارترین ساعات برای مطالعه نیز ۲۳ تا یک بامداد است.
پراکندگی مشتریان فیدیبو نیز حاکی از آن است که ساکنین تهران، اصفهان و خراسان رضوی بیش از سایرین شهرها با این پلتفرم ارتباط برقرار کردهاند. جالب است بدانید مردم ۱۰ استان در مجموع ۸۰درصد کاربران فیدیبو را تشکیل میدهند.
نمودار پراکندگی سنی کاربران فیدیبو نیز نشان میهد ۶۲درصد از کاربران این پلتفرم، ۲۵ تا ۴۴ ساله هستند.
رویدادهای فیدیبو
فیدیبو در سالی که گذشت رویدادهای «آقای نویسنده» با محوریت «محمود دولت آبادی»، «گرامافون» و همکاری با «بهرام شاه محمدلو»، «فیدیگپ» در قالب یک برنامه گفتگو محور درباره مسائل نشر با اهالی ادبیات و جشن تولد «شمس لنگرودی» را برگزار کرد.
شما میتوانید گزارش کامل فیدیبو را از اینجا مطالعه کنید.
<دیجیاتو / منبع