ایران خودرو در تازه ترین تحولات خانواده پژو پارس دست به معرفی نسخه سفارشی از پارس ELX با تجهزاتی مانند کروز کنترل و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و موتور TU5 زده است. این درحالیست که سابق بر این استفاده از موتور TU5 بر روی خانواده ELX انجام نمی شد و از این رو حالا تفاوت فنی بین تیپ ELX و مدل های معمولی پارس ۱۶۰۰ از میان رفته است.
سال ۱۳۸۳ و در حدود سه سال پس از عرضه نسخه اولیه پارس (پرشیا) بود که ایران خودرو در اقدامی کم سابقه تصمیم گرفت تا موتوری قدرتمندتر و وارداتی مشترک با نسخه ۱.۸ لیتری سیتروئن زانتیا را بر روی اتاق پارس عرضه کند و این مدل را با سطح امکانات بالاتر و ترمز چهارچرخ دیسک به عنوان پارس ELX تحویل مشتریان دهد، این خودرو به شکل عجیبی در بازار محبوب شد ولی پس از تحریم ها و توقف تولید این مدل، شاهد جایگزینی پیشرانه محبوب با نسخه ارتقا یافته XU7 بودیم که این مدل نیز اخیرا با توقف تولید مواجه شده و ظاهرا تنها به صورت سفارشی عرضه می شود.
حالا نیز خبر می رسد که پیشرانه سری جدید و سفارشی ELX به TU5 تغییر کرده است، بنابراین دیگر تفاوت فنی محسوسی بین نسخه ELX و LX پژو پارس وجود ندارد و این خودرو محبوب نیز حالا بخشی از جذابیت های خود را از دست داده است.
جالب است بدانید که براساس اطلاعات مندرج در سایت ایران خودرو، در حدود ۱۱ مدل مختلف برای خانواده پژو پارس تعریف شده که البته شماری از آن ها مانند پارس اتوماتیک، پارس ELX معمولی و..با توقف تولید مواجه شده اند.
پارس ELX در نسخه اولیه و اصطلاحا موتور زانتیایی به لطف بهره مندی از قدرتی در حدود ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر و گیربکس هماهنگ با موتور، خودرو نسبتا سریعی بود و شتاب صفر تا صدی در حدود ۹ ثانیه (براساس اطلاعات مندرج در سایت ایران خودرو) را ارائه می کرد.
این درحالیست که رقم مذکور در دنیای واقعی بیش از ۱۲ ثاینه برآورد می شود، اما حالا سایت ایران خودرو در اطلاعات مندرج در وب سایت خود، شتاب صفر تا صد ELX با موتور TU5 با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر و گیربکس ایرانیزه، معادل ۱۳.۲ ثانیه ذکر شده است که از افت عملکردی قابل توجه نسبت به نسخه اولیه حکایت دارد.
<دیجیاتو / منبع