حدود یکسال است که سود عظیم دلالی خودروهای صفر به تیتر رسانهها بدل شده و مداوما تاکید میشود که عرضه خودرو در بورس کالا به سود بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دلالان در بازار خودرو کشور پایان میدهد. حامیان این ایده معتقدند که به جای قیمت گذاری دستوری، عرضه در بورس کالا به نفع خریداران واقعی و خودروسازان تمام خواهد شد خواهد شد. اما الزاماتی نظیر «عرضه منظم، مستمر و کامل خودروها در بورس کالا» برای تحقق این هدف ضروری است و در غیر این صورت بعید نیست که بار دیگر شاهد جهشی عجیب در بازار خودرو کشورمان باشیم. جهشی که ۳:۰ به نفع خودروسازان تمام خواهد شد، چرا که عرضه با قیمت های بالاتر، اگرچه خودروسازان را از حاشیه ضرر خارج می کند، اما دست دلالان را برای سقف شکنیهای تازه در بازار خودرو باز کرده و باردیگر به ایجاد اختلاف قیمت و ضرر مشتری نهایی منجر میشود.
دبیر انجمن خودروسازان در این رابطه میگوید: «عرضه خودروها در بورس کالا، زمینه خروج خودروسازان از زیان را فراهم میکند و سبب تعدیل قیمتهای کاذب در بازار میشود. درواقع قیمتگذاری خودرو در بورس بهتدریج به واقعی شدن قیمتها و تکنرخی شدن خودرو خواهد انجامید و کمکم خودروسازان باید به فکر ارائه طرحهای تشویقی برای فروش محصولاتشان باشند.»
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان اظهار کرد: «آمارها نشاندهنده آن است که ایرانخودرو و سایپا از ابتدای امسال تاکنون هر یک ۵ هزار میلیارد تومان زیان دادهاند و برای رفع این مشکل، بارها فروش خودرو با نرخ حاشیه بازار را پیشنهاد کردیم که تجربه موفق آن در دهه ۷۰ نیز وجود داشته است. از طرف دیگر، بین ۸۰ تا ۸۵ درصد افرادی که در قرعهکشیها شرکت میکنند، به قصد کسب سود آن وارد میشوند. بنابراین، تداوم عرضهها در بورس سبب خواهد شد خودروسازان به تدریج از زیان خارج شوند. در این صورت، خودروسازان میتوانند مطالبات قطعهسازان را پرداخت و مطالبه کیفیت بالاتر نیز داشته باشند.»
این موارد در شرایطی مطرح میشود که براساس روند فعلی عرضه خودروها در بورس کالا در مورد محصولاتی نظیر لاماری ایما یا پژو ۲۰۷ نه تنها شاهد عرضه با نرخ های بسیار نزدیک به نرخ بازار هستیم. بلکه حتی این احتمال وجود دارد که روندی افزایشی نیز پس از عرضه در بورس کالا شکل گرفته باشد. روندی که درنهایت به سود تصاعدی خودروسازان و قیمت بیشتر برای مشتریان نهایی منجر خواهد شد.
<دیجیاتو / منبع