برقیسازی خودروها امری اجتنابناپذیر بهنظر میرسد. با روند کنونی، موتورهای درونسوز سرانجام جای خود را به موتورهای الکتریکی خواهند داد. قبلاً باور عمومی بر این بود که خودروهای بنزینی و دیزلی بهزودی بازنشسته خواهند شد. اما با گذشت زمان مشخص شد که برقیسازی خودروها به این سادگیها نیست و چالشهای زیادی وجود دارد. ب ام و یکی از خودروسازانی است که با علم به این چالشها اعلام کرده استفاده از موتورهای درونسوز را متوقف نمیکند.
براساس گزارش نشریه Handelsblatt، شرکت ب ام و درحال کار روی خانوادهای جدید از موتورهای بنزینی و دیزلی است. این موتورها چهار، شش و هشت سیلندر هستند و احتمالاً در دهه آینده نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این موتورها در مدلهای شاسیبلند کمپانی نصب خواهند شد.
نشریه آلمانی میگوید ب ام و بهخاطر تقاضای بالایی که برای مدلهای دیزلی وجود دارد، به توسعه چنین موتورهایی میپردازد. شاید بدانید شاسیبلندهای بزرگ دیزلی در اروپا با افزایش تقاضا روبهرو شدهاند و محبوبیت آنها رو به رشد است.
همسویی گزارش جدید با اظهارنظرهای قبلی مدیران ب ام و
گزارش نشریه Handelsblatt با خبرهای قبلی همراستا است. مدیران ب ام و پیش از این نیز در مصاحبههایی از برنامه کمپانی برای عرضه موتورهای درونسوز جدید خبر دادهاند. برای مثال زمستان گذشته، مدیر توسعه محصولات ب ام و یعنی آقای «فرانک وبر» به رسانههای آلمانی اعلام کرده بود این شرکت «درحال کار روی نسل جدید موتورهای بنزینی و دیزلی شش سیلندر و هشت سیلندر است.»
با وجود وفاداری ب ام و به موتورهای درونسوز، این شرکت استراتژی برقیسازی محصولات خود را نیز بهطور همزمان دنبال میکند. طبق این استراتژی باید حداقل ۵۰ درصد از خودروهای تولیدی ب ام و تا سال ۲۰۳۰ به پیشرانههای برقی مجهز شوند.
ظاهراً باواریاییها در خانواده جدید موتورهای بنزینی و دیزلی خود از تکنولوژیهای نوینی در سرسیلندر استفاده خواهند کرد. بهلطف این تکنولوژیها، کارایی و راندمان موتورهای مذکور در مقایسه با موتورهای فعلی بسیار بیشتر خواهد بود. از این رو ب ام و امیدوار است با کمک این فاکتور، موتورهای بنزینی و دیزلی را تا جای ممکن زنده نگه دارد.
بد نیست اشاره کنیم مقامات کشور آلمان مخالف قانون منع فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ هستند. این کشور با تشکیل یک ائتلاف، بهدنبال مقابله با این قانون است. ائتلاف مذکور علاوه بر آلمان شامل ایتالیا، جمهوری چک، اسلواکی، رومانی، لهستان و مجارستان میشود. ژرمنها معتقدند ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ فشار زیادی را به خودروسازان تحمیل میکند. همچنین آنها بر این باورند که میتوان از سوخت سنتتیک و پیشرانه هیدروژنی نیز برای کاهش یا حذف آلایندگی خودروها کمک گرفت.
<دیجیاتو / منبع