دیگنیتی پرستیژ بهمن موتور محصول مونتاژی جدیدی است که با بهمن موتور به نمایشگاه خودرو تهران آمد و قرار است ظرف ماههای آینده راهی خیابانها شود. طی یک سال گذشته، دیگنیتی بهسبب ظاهر جوانپسند و مشخصات فنی و امکانات رفاهی مناسب، محبوبیت بسیاری را در بازار ایران بهدست آورده است. ازاینرو تصمیم گرفتیم تا در قالب یک بررسی ویدیویی به اولین تجربه رانندگی با محصول جدید بهمن موتور بپردازیم. قیمت این خودرو نیز بهتازگی یک میلیارد و یکصدوبیست میلیون تومان اعلام شده است، اما در اولین عرضه این خودرو در بورس کالا، شاهد شکستهشدن سقف قیمتی خودروهای چینی توسط دیگنیتی پرستیژ هستیم. درواقع این خودرو در بورس کالا در دو رنگ مختلف با قیمتهای ۱.۹ میلیارد و ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان (مشکی با تریم قرمز) به فروش رسیده است. این درحالیست که قیمت پایه دیگنیتی پرستیژ برای عرضه در بورس کالا برابر با ۹۹۶.۵ میلیون تومان بوده است که از رقابت ۱۱۵.۸۲ درصدی و بیش از دوبرابر شدن قیمت حکایت دارد.
عدم تأیید معاملات امروز پیش از عرضه دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا [بهروزرسانی]
دقایقی پیش اعلام شد که کمیته معاملات بورس کالا، معاملات امروز دیگنیتی پرستیژ را تأیید نکرده است. هنوز جزئیات بیشتر این خبر مشخص نیست!
https://www.youtube.com/watch?v=7H7MDQhA1dY
با اینکه مدت زیادی از معرفی دیگنیتی پرایم نگذشته، ولی حالا نسخه پرستیژ قرار است نقش مدل ارتقایافته را برای دیگنیتی بازی کند.
دیگنیتی پرستیژ بهمن موتور درواقع نسخه فیس لیفت پرایم است که سپرهای عقب و جلو و همینطور جلوپنجره آن تغییر یافته. امکانات درون کابین نیز بهبود پیدا کردهاند که از جمله آنها میتوان به کاربرد سیستم صوتی Pioneer اشاره کرد.
ولی مهمترین تفاوت پرستیژ نسبت به پرایم، مشخصات فنی موتور است. پرایم از موتور توربوی ۱.۵ لیتری استفاده میکند، حال آنکه قدرت پرستیژ از طریق یک موتور توربوشارژ ۲ لیتری تأمین میشود. این موتور، به سیستم پاشش مستقیم سوخت مجهز بوده و حداکثر قدرت آن به ۲۳۰ اسب بخار (با گشتاور ۳۶۰ نیوتنمتر) میرسد که از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخها وارد میشود.
سایر مشخصات و همینطور قیمت دیگنیتی پرستیژ بهمن موتور هنوز بهطور قطعی اعلام نشده است؛ ولی میتوان انتظار داشت مدل جدید با قیمت بیشتری نسبت به نسخه پرایم در دسترس خریداران قرار گیرد.
جدول زیر، تفاوت پرستیژ و پرایم را از لحاظ مشخصات فنی موتور نشان میدهد.
مشخصات/ مدل خودرو | دیگنیتی پرستیژ | دیگنیتی پرایم |
موتور | ۲.۰ لیتری توربو | ۱.۵ لیتری توربو |
قدرت موتور | ۲۳۱ اسب بخار | ۱۴۸ اسب بخار |
حداکثر گشتاور | ۳۵۵ نیوتن متر | ۲۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | شش سرعته اتوماتیک | اتوماتیک CVT |
مصرف ترکیبی | اعلام نشده | ۷.۳ لیتر |
تجربه رانندگی با دیگنیتی پرستیژ
دیگنیتی پرستیژ است با موتور ۲.۰ لیتری و ۲۳۰ اسب بخاری، رکورد نیسان ماکسیمای فقید با ۲۲۷ اسب بخار قدرت را شکسته است و قویترین خودروی مونتاژی تاریخ ایران محسوب میشود؛ ازاینرو شاید انتظار از این خودرو در زمینه مشخصات فنی و دینامیک رانندگی بسیار بالا باشد.
هندلینگ قابلقبول بهلطف مشخصات خوب شاسی و سیستم فنربندی، فرمان نسبتاً سبک وزن به سبک سایر خودروهای چینی مونتاژی کشور، ترمزهای قابلقبول (نیاز به ۴۶ متر مسافت برای توقف از سرعت صد کیلومتر بر ساعت) و شتاب صفر تا صد ۱۱ ثانیهای (با بنزین معمولی) از جمله ویژگیهایی است که دیگنیتی پرستیژ را در زمره کراس اوورهای چابک در بازار داخلی قرار میدهد.
البته که بهلطف استفاده از موتور تزریق مستقیم و توربو، نیاز به بنزین سوپر و روغن باکیفیت وجود دارد و در شرایط دسترسی به بنزین استاندارد، احتمالاً ثبت رقمهایی در حدود ۱۰.۵ ثانیه نیز با دیگنیتی پرستیژ دور از تصور نخواهد بود.
<دیجیاتو / منبع