اگر اهل مرور مطالب فضای مجازی و شبکههای اجتماعی باشید، حتما تصاویر پژو پارس با چراغ دیلایت را مشاهده کردهاید. این اقدام ایران خودرو به دلیل تغییر استانداردهای خودرو برای سال ۱۴۰۲ رخ داده است. اضافه شدن دیلایت به خودروها بخشی از این استانداردهای جدید است که در گزارش سالانه وزارت صمت برای صنعت خودرو شرح داده شدهاند.
براساس جدول ارائه شده در گزارش سالانه وزارت صنعت معدن و تجارت، استانداردهای جدیدی برای گروه خودرویی M ۱ یا گروه خودروهای سواری در نظر گرفته شده است. همچنین خودروسازان تا پایان تیرماه فرصت دارند تا این استانداردها را در محصولات تولیدی خود اعمال کنند.
براساس این گزارش، دو آپشن دیلایت یا چراغ روشنایی در روز و همچنین سنسور نور یا چراغهای اتوماتیک بایستی در تمامی خودروهای تولیدی لحاظ شوند. برای خودروهایی که افزودن این دو آپشن به آنها زمانبر است، این امکانات بعد از مدتی به آنها اضافه خواهند شد. مهلت نصب این آپشنها اسفند ۱۴۰۱ عنوان شده بود. بنابراین تمامی خودروهای تولید شده پس از اسفند ۱۴۰۱ بایستی به این دو آپشن مجهز شده باشند.
علاوه بر استانداردهای یاد شده، نشانگر تعویض دنده (GSI)، نشانگر فشار باد تایر (TPMS)، سیستم کنترل پایداری و استاندارد حفاظت از عابر پیاده بایستی تا پایان تیرماه در تمامی خودروهای سواری نصب شوند. بنابراین بسیاری از خودروهای داخلی تنها تا تیرماه ۱۴۰۲ به تولید میرسند و پس از آن تولید این خودروها متوقف خواهد شد.
تاثیر استانداردهای خودرو بر بازار
سختگیرانه شدن استانداردهای تولید خودرو در شرایط فعلی، تنها منجر به التهاب بیشتر بازار خودرو خواهد شد. کاهش کیفیت خودروهای داخلی از نظر بدنه، قوای فنی و سیستمهای الکتریکی و الکترونیکی مسالهای ملموس در شرایط فعلی است. بنابراین در شرایط فعلی اضافه کردن دیلایت یا نشانگر تعویض دنده به خودروهایی با بدنه بیکیفیت، دلیل منطقی ندارد. علاوه برآن به جز تارا و شاهین، سایر خودروهای ایرانی براساس پلتفرمهای قدیمی توسعه یافتهاند که امکان افزودن سیستمهای ایمنی مدرن به آنها وجود ندارد.
بدیهی است که اضافه کردن سیستم کنترل پایداری به خودروهایی همچون پژو پارس، تیبا و ساینا یا حتی دنا بسیار هزینهبر خواهد بود. از این رو شرکتهای تولیدکننده تصمیم به حذف این محصولات میگیرند. همانگونه که در سالهای قبل شاهد بودیم، برخی خودروها همچون تیبا، پژو ۴۰۵ و سمند از برنامه تولید خارج شدند. عدم تولید خودروهای ارزان به دلیل استاندارد نبودن تاثیرات مخربی بر بازار داشت و سبب افزایش قیمت سایر خودروها شد. این مساله کاملا واضح است که توقف تولید محصول محبوب و پرفروش پژو پارس از سوی ایران خودرو، موجب گرانی بیشتر خودرو در بازار آزاد خواهد شد.
<دیجیاتو / منبع