آئودی از مدل تولید محدود R8 V10 GT RWD رونمایی کرد. این سوپر اتومبیل موتور وسط، آخرین خودروی کمپانی با موتور ۱۰ سیلندر است و خصوصیات به مراتب اسپرتتری نسبت به سایر اعضای خانواده خود دارد. بطور خلاصه این خودرو را میتوان تلفیقی از قدرت زیاد مدلهای کواترو و وزن پایین مدلهای GT از خانواده R8 دانست. جالب است بدانید که در حال حاضر هیچ خودروساز آلمانی دیگری یک نمونه موتور ۱۰ سیلندر را در خط تولید خود ندارد و با توقف عرضه این مدل آئودی، عملا خودروسازان آلمانی عرضه موتورهای ده سیلندر را به شکل کامل متوقف خواهند کرد.
مشخصات فنی آئودی R8 V10 GT RWD
مستقیم به سراغ پیشرانه میرویم. موتور ۵.۲ لیتری ۱۰ سیلندر و تنفس طبیعی R8 V10 GT RWD توانایی تولید ۶۲۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. همانطور که از نام خودرو قابل حدس است، در این کوپه آتشین نیروی تولیدی موتور به چرخهای عقب منتقل میشود. این کار از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه انجام میپذیرد.
برای مقایسه بد نیست بدانید خروجی موتور R8 V10 GT RWD در مقایسه با نسخه R8 Performance RWD به اندازه ۵۰ اسب بخار و گشتاور آن ۱۵ نیوتن متر بیشتر است. این میزان گشتاور بین دورهای ۶۴۰۰ تا ۷۰۰۰ در دسترس قرار میگیرد.
با بازنگریهایی که مهندسین آئودی در گیربکس ۷ سرعته انجام دادهاند، تعویض دنده در R8 V10 GT RWD نیازمند زمان کمتری است. همچنین ضرایب دندهها طوری انتخاب شدهاند که هم شتاب و هم سرعت بهتر از سایر نسخههاست.
آئودی R8 V10 GT RWD برای دستیابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، به ۳.۴ ثانیه زمان نیز دارد. این رقم در مقایسه با نسخه غیر جی تی ۰.۴ ثانیه بهتر است، با این حال نسخه Quattro با شتاب ۳.۱ ثانیه در وضعیت بهتری قرار دارد. محصول جدید ارباب حلقهها در عرض ۱۰.۱ ثانیه سرعت خود را به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت میرساند. در صورت ادامه شتابگیری در مسیر مستقیم، امکان ثبت نهایت سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت وجود دارد.
سیستم بیشفرمانی آئودی R8 V10 GT RWD
آئودی R8 V10 GT RWD به یک حالت اختصاصی با نام «دریفت مد» مجهز است. این حالت که از طریق یک دکمه روی فرمان فعال میشود، با بیشفرمانی دقیق و کنترلشده، انجام حرکت دریفت را برای راننده راحتتر میکند. حالت دریفت مد ارتباط تنگاتنگی با یک سیستم دیگر با نام Torque Rear Drive دارد. این سیستم دارای ۷ پروفایل مختلف است که با انتخاب هر یک میزان انحراف قسمت عقب خودرو هنگام دریفت تغییر پیدا میکند.
آئودی میگوید این سیستم از سامانه کنترل چسبندگی به منظور ارزیابی شرایط و مدیریت میزان لغزندگی چرخهای عقب کمک میگیرد. علاوهبر این، دادههای مربوط به سنسور تشخیص سرعت چرخ، زاویه فرمان، وضعیت پدال گاز و دنده انتخابی لحاظ میشوند تا میزان قدرت ارسالی به چرخهای عقب تنظیم گردد.
تمرکز بر کاهش وزن
کوپه اسپرت ارباب حلقهها ۱۵۷۰ کیلوگرم وزن دارد که در مقایسه با نسخه غیر جی تی ۲۰ کیلوگرم کمتر است. استفاده از رینگهای ۲۰ اینچی اختصاصی و فیبرکربن در بدنه نقشی کلیدی در کاهش وزن این خودرو دارند. ترمزهای سرامیکی و صندلیهای موسوم به سطلی هم که استاندارد هستند، باعث کاهش وزن میشوند. R8 V10 GT RWD روی تایرهای میشلن اسپرت کاپ ۲ حرکت میکند.
به غیر از موارد فوق، باید گفت اجزای سیستم تعلیق جلو از مواد سبکتر انتخاب شدهاند. بجز کاهش وزن، این اجزا هندلینگ آئودی R8 V10 GT RWD را نیز بهبود میبخشند. اگر بخواهیم دقیقتر باشیم، باید بگوییم میله ضد واژگونی جنسی از پلاستیک تقویت شده با فیبرکربن (CFRP) دارد. میلههای اتصالی هم از آلومینیوم آنودایز شده هستند.
برای کسانی که به دنبال مدیریت بیشتر روی سیستم تعلیق هستند، آئودی آپشنی ویژه دارد. با سفارش این آپشن، کمک فنرهای قابل تنظیم به R8 V10 GT RWD اضافه میشوند.
ادای احترام به نسل اول
آئودی R8 V10 GT RWD با اعداد و ارقام به گذشته اشاره میکند. این خودرو که با عنوان نسل دوم GT توصیف میشود، فقط به تعداد ۳۳۳ دستگاه تولید خواهد شد. بد نیست بدانید آئودی از نسل قبلی که حدود ۱۲ سال پیش رونمایی شد، به همین تعداد تولید کرد.
آخرین نسخه از R8 بنزینی با همان رنگ خاکستری موسوم به سوزوکای مات به فروش خواهد رسید. استفاده از این رنگ نیز به نوعی ادای احترام به نسل اول R8 GT است.
در داخل کابین هم آثار ادای احترام آئودی به نسل نخست به چشم میخورد. پوشش مشکی صندلیها به همراه دوخت قرمز و همچنین کمربند تماما قرمز رنگ بارزترین نشانهها در این زمینه هستند.
در نمای بیرونی با دقت در پوشش مشکی رنگ اسپلیتر جلو، پوشش رکابهای جانبی، المانهای اختصاصی روی سپر جلو و عقب، دیفیوزر و باله عقب میتوان R8 V10 GT RWD را از سایر نسخهها تشخیص داد. ارباب حلقهها میگوید برای دستیابی به ایرودینامیک بهتر، پایه باله عقب طراحی مخصوصی دارد. این کمپانی تاکید میکند مهندسان به منظور دستیابی به ایرودینامیک بهتر، تمامی اجزای بیرونی را در تونل باد تست کردهاند.
قیمت و زمان عرضه
آئودی R8 V10 GT RWD از سال ۲۰۲۳ وارد بازارهای اروپا و آمریکای شمالی خواهد شد. قیمت این سوپراتومبیل آلمانی در سرزمین مادری از ۲۲۵,۰۰۰ یورو آغاز میشود. همانگونه که در لابلای مطلب اشاره شد، از این خودروی جذاب تنها ۳۳۳ دستگاه به فروش خواهد رسید.
<دیجیاتو / منبع