هدست ویژن پرو درحالحاضر مهمترین و اصلیترین محصول آیندهنگرانه اپل محسوب میشود. اپل در حوزه هدستهای واقعیت مجازی تازهوارد به شمار میرود اما این غول فناوری میتواند هدستها را برای خودش به تجارتی ۲۵ میلیارددلاری تبدیل کند.
«مارک گرمن» از نشریه بلومبرگ گزارش میدهد اپل نیاز دارد منابع درآمدی خود را گسترش دهد و بازار هدستها میتواند انتخابی ایدهآل باشد. اپل هماکنون سالیانه حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از فروش آیفون درآمد دارد. این گوشی پرطرفدار سالیانه از طریق سرویسهایی مرتبط با خود و فروش لوازم جانبی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد مکمل برای اپل ایجاد میکند.
اپل باید روی توسعه دستهبندی محصولاتش سرمایهگذاری کند
آیفون جایگاهش بهعنوان ماشین پولساز این غول فناوری را تثبیت کرده است اما اخیراً نتوانسته آنطور که انتظار میرود به افزایش سود اپل کمک کند. برای حل این مشکل گرمن میگوید اپل به محصولی پرطرفدار نیاز ندارد، بلکه به دستهبندیهای متعددی از محصولات نیاز دارد که برای این شرکت درآمدزا باشد، ازجمله هدستهای واقعیت افزوده و مجازی.
البته گفتن این موضوع از انجام آن راحتتر است. حین توسعه هدست ویژن پرو، مدیران اپل انتظار داشتند این محصول بتواند به محصولی در حدواندازههای اپلواچ تبدیل شود که البته باتوجهبه فروش ضعیف ویژن پرو کاملاً دور از انتظار است. گرمن میگوید شاید خانواده گستردهتری از محصولات پوشیدنی سری ویژن مانند عینکهای هوشمند، عینکهای واقعیت افزوده و نمایشگرهای متصل به آیفون، بتوانند به تجارتی حدود ۲۵ میلیارد دلاری برای اپل تبدیل شوند.
ممکن است برخی عقیده داشته باشند محصولی ثانویه مانند آیفون متصل به یک جفت عینک هوشمند ممکن است این تجربه را دستوپاگیر کند اما اپل ظاهراً باور دارد این ترکیب میتواند به مکملی مهم برای اکوسیستم این شرکت تبدیل شود.
ساخت محصولی که به اندازه آیفون برای اپل درآمدزایی داشته باشد، تقریباً محال به نظر میرسد اما گسترش منابع درآمدی با سرمایهگذاری روی عینکهای هوشمند و واقعیت افزوده میتواند اپل را همچنان در قله نوآوری و درآمد نگه دارد.
<دیجیاتو / منبع