شب گذشته خبر آزاد سازی واردات خودرو به کشور توسط وزارت صمت، به صورت عمومی اعلام شد و حالا نیز مشخص شده است که تاکید زیادی بر واردات خودروهای اقتصادی، برقی، هیبریدی و ارزان قیمت برای استفاده عموم افراد وجود دارد، اما پرسش این است که با توجه به سطح تعرفه های فعلی، اساسا واردات خودروهایی با قیمتی کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان امکان پذیر است یا خیر؟
نیاز بازار خودرو دست کم ماهانه ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو است و اگر این نیاز تامین شود، دیگر شاهد آشفتگی و دونرخی در قیمتها نخواهیم بود. با وجود گذشت بیش از ۴۵ روز از شروع سال جدید، بررسی تعداد خودروهای فاکتور شده از سوی خودروسازان حاکی از عرضه به مراتب کمتر از نیاز به بازار است.
به دلیل ممنوعیت واردات خودرو قیمت خودروهای ایرانی هم راستا با خودروهای خارجی در حال افزایش است و افرادی که تصمیم گیر بازار خودرو هستند اکنون تنها نظارهگر شرایط شدند چرا که دلالان و واسطهها در این حوزه نفوذ کردند و به راحتی تعیین کننده قیمتها در بازار شدهاند.
در گذشته که واردات خودرو آزاد بود و در سالهای ۹۰ تا ۹۱ خودروهای بسیار گران قیمت ۶۰ تا ۱۰۰ هزار دلاری به کشور وارد میشده است که به دلیل تنشهای اجتماعی که این واردات ایجاد میکرد مقام معظم رهبری دستور دادند که واردات خودروهای لوکس ممنوع بوده و خودروهای حداکثر ۴۰ هزار دلاری به کشور وارد شوند و این محدودیت کماکان پا برجا است و تجربه نشان داده است که واردکنندگان مبتنی بر سود خودرو وارد میکنند و بر این اساس خودروهای ۲۰ تا ۴۰ هزار دلاری را به کشور وارد میکنند نه خودروهای ارزان قیمت ۱۰ هزار دلاری را و این اتفاق بر قیمت خودروهای زیر یک میلیارد تومان بازار اثری نخواهد داشت.
حالا که مجلس و شورای رقابت به دنبال تنظیم بازار خودرو از مسیر واردات هستند، این پرسش پیش میآید که چه محصولاتی قابلیت ورود به کشور را دارند.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره اینکه اگر ایران بخواهد واردکننده خودروهای غیرلوکس باشد، چه برندهایی را میتواند وارد بازار خودرو کند، گفت: «برای اینکه قیمت خودرو در بازار کنترل شود و مردم با شرایط بهتر و منصفانهای بتوانند خودرو خریداری کنند، باید بهدنبال واردات خودرو با قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار بود، اگر دلار ۲۸ هزار تومان در نظر گرفته شود با قیمت ۲۸۰ میلیون تومان امکان واردات خودرو خوب و مناسب وجود دارد که این خودروها میتوانند از برندهای هیوندا، سوزوکی، تویوتا، رنو، داتسون و تاتا باشد.»
وی با بیان اینکه: «برندهایی که مورد اشاره قرار گرفت از ۷۵۰۰ دلار تا ۱۰۰۰۰ دلار است و همه آنها برای سال ۲۰۲۲ هستند، افزود: ایران، استانداردهای ۸۵ گانه در مورد خودروها دارد و این امر چالشهایی را ایجاد میکند، بدین جهت اگر استانداردهای اجباری ۸۵ گانه نبود که به اعتقاد کارشناسان بخش قابل توجهی از آن برای ایران کاربرد ندارد و خیلی از کشورها چنین استانداردهایی ندارند، میتوانیم خودروهای ارزانتر هم وارد کشور کنیم. چه اصرای وجود دارد که استانداردهای ۸۵ گانه در شرایطی که هیچ کاربردی ندارد و حتی خیلی از کشورها آن را الزامی نکردند، در ایران اجرایی شود این امر نشان میدهد که استانداردها بدرستی احصا نشده است، از همین رو ضرورت دارد که دولت سیزدهم نسبت به بازنگری استانداردها اقدام کند، در این شرایط هم قیمت خودروهای داخلی کاهش پیدا میکند و هم اینکه میتوان خودروی ارزانقیمت وارد کشور کرد.»
وی با اشاره اینکه خودروی لوکس در همه دنیا تعریف دارد و هر خودروی خارجی لوکس محسوب نمیشود، گفت: «برخیها عنوان میکنند که اگر واردات خودرو آزاد شود نباید واردکنندگان بهدنبال خودروهای لوکس باشند، اما باید تأکید کرد خودروهایی که وارد کشور میشود اصلاً لوکس نیست و اتفاقاً خودروهای معمولی هستند. خودرو ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی لوکس نیست اما وقتی تعرفههای مختلف روی این خودروها بسته میشود، قیمت آنها بالا میرود و برخیها تصور میکنند، خودروی لوکس وارد ایران شده است.»
<دیجیاتو / منبع