محدودیتهای اینترنتی و فیلتر اینستاگرام به عنوان یکی از بسترهای اصلی دیجیتال مارکتینگ ضربه بزرگی به صنعت تبلیغات زده است. شرایط اخیر کشور و مشکلات اقتصادی نیز از دیگر چالشهای این صنعت است و مارتک ۳۶۰ پیش بینی کرده تا پایان سال درآمدهای تبلیغاتی در مقایسه با شش ماه نخست، نصف شود.
به گزارش دیجیاتو و به نقل از مارتک ۳۶۰، فیلترینگ شبکههای اجتماعی پرطرفدار و همچنین سرویسهای گوگل، نبه حوزههای مرتبط با دیجیتال مارکتینگ، تیمهای شبکههای اجتماعی و حوزه سئو خسارت زده است. حوزه تبلیغات و مارکتینگ لبه هزینهکرد شرکتها است. از این رو جزو نخستین بخشهایی است که در شرایط اضطراری، بودجه آن در سیاستهای بنگاهی مورد تجدید نظر قرار میگیرد.
شرایط فعلی و عدم مشخص بودن سرنوشت فیلتر اینستاگرام، چشمانداز صنعت تبلیغات را مبهم کرده است. نگاهی به رفتار عمومی شرکتها در هفتههای اخیر نیز از نوعی سردرگمی در میان کسبوکارها حکایت دارد. با این وجود میتوان براساس آمارهای اعلام شده از سوی چند شرکت فعال در حوزه تبلیغات، آینده این صنعت تا پایان سال را پیشبینی کرد.
براساس گزارشی که تکراسا منتشر کرده و مارتک ۳۶۰ به بازنشر آن دست زده، حجم کل هزینه تبلیغات در ایران در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۴هزار میلیارد ریال پیش بینی شده بود که حدود ۱۷ درصد از این مبلغ معادل ۵۷۳۱ میلیارد ریال به حوزه آنلاین اختصاص یافته و ۲۹۰۰۰ میلیارد آن به سایر حوزهها اعم از رادیو و تلویزیون– تبلیغات محیطی و شهری و چاپی اختصاص یافته است.
بر أساس تحقیقات صورت گرفته در ایران، رادیو و تلویزیون با ۵۳ درصد، تبلیغات محیطی و شهری با ۲۸ درصد، دیجیتال با ۱۷ درصد به ترتیب بیشترین سهم از بازار تبلیغات کشور را به خود اختصاص دادهاند.
عدم انتشار میزان درآمد صداوسیما از تبلیغات به عنوان مجموعهای که بیشترین سهم از درآمد بازار تبلیغات ایران را دارد و نیز عدم اطلاع رسانی دقیق در خصوص میزان درآمد شهرداریهای کلانشهرها از درآمد حاصل از واگذاری فضاهای تبلیغات محیطی، دقت در انتشار آمار به شدت کاهش مییابد.
تخمینها در این حوزه حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۰ رادیو و تلویزیون نزدیک به ۲۴هزار میلیارد ریال، محیطی و شهری ۱۲.۶هزار میلیارد ریال و دیجیتال نیز ۷.۵ هزار میلیارد ریال درآمد را به خود اختصاص دادهاند.
همچنین با توجه به نرخ تورم در سال ۱۴۰۱ پیش بینی میشد در حوزه رادیو وتلویزیون ۳۳.۵هزار میلیارد ریال در حوزه محیطی و شهری ۱۷.۷هزار میلیارد ریال و در حوزه دیجیتال ۱۰.۷ هزار میلیارد ریال تا پایان سال هزینه گردد.
تأثیر فیلترینگ بر درآمدهای تبلیغاتی
صنعت تبلیغات بر اساس گزارشهایی که اخیراً منتشر شده از اختلال اینترنت و فیلترینگ تأثیرپذیری زیادی داشته است.
«تپسل» با انتشار گزارشی از اثرات قطعی و اختلال اینترنت در مهرماه با بیان اینکه ۵۳ درصد از کمپینهای تبلیغاتی در زمان اختلال اینترنت در مهرماه کاهش پیدا کرده، از کاهش ۱۰ درصدی بازدید تبلیغات در وبسایتهای بزرگ و همچنین کاهش ۹۵ درصدی هزینهکرد تبلیغدهندگان در کمپینهای تبلیغاتی خبر داد.
در گزارش تریبون هم آمده است که با توجه به شرایط فعلی کشور، انتشار رپورتاژ آگهی در برخی از وبسایتها با کاهش ۴۹ درصدی مواجه شده است. کاهش تمایل کسبوکارها به انتشار رپورتاژ آگهی درآمد وبسایتها از این کانال را بیش از ۵۵ درصد کاهش داده است.
تحقیقات میدانی مارتک ۳۶۰ از شرکت های تبلیغاتی در خصوص حجم تبلیغات محیطی نیز نشان از کاهش ۵۳ درصدی فروش فضاهای تبلیغات محیطی دارد. با توجه به تداوم شرایط موجود، این شرکت در خوشبینانهترین حالت درآمد ۲۵۲۵ میلیارد ریالی را تا پایان سال ۱۴۰۱ برای حوزه تبلیغات دیجیتال متصور شده است که نشانگر نصف شدن میزان درآمدهای تبلیغاتی در مقایسه با ۶ ماه نخست سال را دارد.
<دیجیاتو / منبع