این روزها اگر به اجبار یا اختیار قصد خرید لاستیک برای اتومبیل خود را داشته باشید، با صحنههای عجیبی در بازار تایر روبهرو خواهید شد. علاوه بر آنکه قیمت لاستیک از یک مغازه تا مغازه دیگر متفاوت است، مشکلات دیگری نیز پیش روی مشتریان قرار دارد. تمامی این مشکلات باعث شده است تا وضعیت بازار لاستیک نسبت به گذشته برهمریخته قلمداد شود.
معضلات بازار تایر امروز
نخست آنکه توزیع لاستیک بهصورت نامتوازن در بازار صورت میگیرد. برای مثال، اگر به خرید لاستیک بارز علاقه داشته باشید، برند محبوب خود را در تمامی لاستیک فروشیها نخواهید یافت. بهطور معمول، استانهایی که نزدیک یک کارخانه تایرسازی هستند، اجناس آن شرکت را بهتر و بیشتر دریافت خواهند کرد. بهطور مثال، استانهایی که در مجاورت تهران قرار دارند، محصولات برند ایران تایر را در تیراژ بالاتری دریافت میکنند. کارخانه ایران تایر در جاده مخصوص کرج قرار دارد.
معضل دیگر بازار تایر، محدودیت اجناس در فروشگاههاست. بسیاری از فروشندگان تایر تنها دو حلقه از هر تایر را در اختیار دارند. بنابراین اگر بخواهید تمامی تایرهای اتومبیل خود را تعویض کنید، لازم است تا جستجوی بیشتری را انجام دهید یا آنکه دو حلقه تایر دیگر از فروشنده متفاوتی خریداری کنید. فروشندگان لاستیک برای رفع این مشکل، با فروشندگان آشنای خود یک شبکه همکاری را تشکیل میدهند. بنابراین درصورتیکه مشتری ۴ حلقه لاستیک مطالبه کند، آنها این تعداد تایر را از طریق سایر فروشندگان نزدیک به خود تهیه میکنند.
لاستیکهای انباری، تنها موجودی بازار
بهنظر میرسد از سال گذشته، واردات تایر به بازار کشور انجام نشده است یا تعداد تایرهای وارداتی محدود بودهاند. تایرهای خارجی بهشدت در بازار محدود هستند و اکثر محصولات این رده را لاستیکهای چینی تشکیل میدهند. تمامی تایرهای خارجی موجود در بازار ساخت سال ۲۰۲۲ هستند. بنابراین با گذشت ۸ ماه از سال جدید میلادی، هنوز تایرهای خارجی جدید در بازار عرضه نشدهاند. اگر هنگام خرید لاستیک خارجی دقت نداشته باشید، حتی ممکن است تایرهایی را که در سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ ساخته شدهاند، خریداری کنید. بدیهی است که هرچقدر تایر در زمان نزدیکتری ساخته شده باشد، مدتزمان بیشتری در خدمت شما خواهد بود.
همچنین بخوانید: تولیدکنندگان تایر خواهان افزایش قیمت لاستیک ایرانی شدند
حتی درزمینه تایرهای داخلی نیز این محدودیت بهچشم میخورد. بسیاری از تایرهای داخلی موجود در بازار ساخت سال ۲۰۲۲ میلادی هستند. به عبارت دیگر، این تایرها پیش از دیماه ۱۴۰۱ تولید شدهاند. بنابراین آنچه هماکنون در اختیار مشتریان قرار میگیرد، از مدتها پیش در انبارها ذخیره شده بود. مشخص نیست تولیدات حالحاضر داخلی چگونه توزیع میشود. بهنظر میرسد لاستیکهای ایرانی جدید هماکنون در انبارهای مختلف ذخیره شدهاند تا در موقعیت مناسب روانه بازار شوند. اگر تقاضا برای خرید لاستیک همچنان ادامه داشته باشد، ممکن است لاستیکهای ایرانی با مدل تولید ۲۰۲۳ را از اواخر سال در بازار ببینیم.
ناکارآمدی سامانه ثبتنام لاستیک دولتی در کنترل قیمت لاستیک
سامانههای ثبتنام لاستیک دولتی نیز کارایی چندانی ندارند. این سامانهها معمولاً قطع هستند و امکان ثبتنام مشتری در آنها فراهم نیست. همچنین اگر قادر به ثبتنام لاستیک دولتی شوید، برای تحویل آنها بایستی مدتی صبر کنید. بنابراین سازوکار لاستیک دولتی در عمل کارآمد نیست. همچنین اختلاف قیمت اندکی که میان لاستیک دولتی و نرخ بازار آزاد وجود دارد، مشتریان بسیاری را از خرید منصرف میکند. آنها ترجیح میدهند لاستیک را با نرخ آزاد و هماکنون تهیه کنند و منتظر ارسال لاستیکهای دولتی نمانند.
جدول قیمت لاستیک در بازار، مردادماه ۱۴۰۲:
برند | سایز | قیمت یک حلقه (تومان) |
بارز | ۲۰۵/۶۰R 14 | ۱,۷۵۰,۰۰۰ |
یزد تایر | ۲۰۵/۶۰R 15 | ۲,۰۰۰,۰۰۰ |
یزد تایر | ۲۰۵/۶۰R 14 | ۱,۸۵۰,۰۰۰ |
یزد تایر | ۱۶۵/۶۵R 13 | ۱,۵۵۰,۰۰۰ |
یزد تایر | ۱۷۵/۶۰R 13 | ۱,۶۵۰,۰۰۰ |
کویر تایر | ۲۰۵/۵۰R 16 | ۱,۳۰۰,۰۰۰ |
بارز | ۱۸۵/۶۵R 14 | ۱,۷۵۰,۰۰۰ |
ایران تایر | ۲۰۵/۶۰R 15 | ۱,۶۰۰,۰۰۰ |
کومهو | ۱۷۵/۶۰R 13 | ۲,۳۵۰,۰۰۰ |
یوکوهاما | ۱۹۵/۶۵R 15 | ۴,۲۰۰,۰۰۰ |
دانلوپ | ۲۰۵/۶۰R 14 | ۳,۵۰۰,۰۰۰ |
نکسن | ۱۹۵/۶۰R 14 | ۲,۸۰۰,۰۰۰ |
<دیجیاتو / منبع