نسل جدید پژو ۴۰۸ رونمایی شد. با تصمیم کمپانی فرانسوی نسل سوم این خودرو پوستاندازی کرده و به یک کراساوور کوپه یا سدان لیفتبک با ارتفاع غیرمتعارف تبدیل شده است. در نتیجه این پوستاندازی پژو ۴۰۸ حالا باید به مصاف مدلهایی مثل رنو آرکانا و سیتروئن C5 X برود. از آنجایی که این خودرو چیزی بین کراساوور و سدان است، میتوان آن را رقیبی برای اشکودا اکتاویا و فورد فوکوس نیز برشمرد.
پژو ۴۰۸ مدل ۲۰۲۳ بر مبنای پلتفرم EMP گروه استلانتیس تولید میشود. این پلتفرم پیشتر در ساخت سایر محصولات پژو به کار گرفته شده است. با ۴,۶۹۰ میلیمتر طول و فاصله محوری ۲,۷۸۷، ۴۰۸ جدید اندازهای یکسان با سیتروئن C5 X دارد. پژو ادعا میکند این خودرو جادارترین مدلی است که با نشان کمپانی وارد بازار میشود.
هر چند پژو ۴۰۸ از نظر فنی و ظاهری اشتراکات زیادی با سیتروئن C5 X دارد، اما در نمای بیرونی جذابتر و خشنتر از آن دیده میشود. ضربهگیرهای مشکی روی سپرها، دهانه گلگیرها و قسمت پایینی درها این خودرو را مدلی اسپرت و مناسب جادههای خاکی نشان میدهند. چراغهای اصلی هم همانند محصولات جدید پژو در جلو و عقب باریک و کشیده هستند.
پژو از المانهای حاضر در بالای ستون C با نام «گوشهای گربه» یاد میکند. این شرکت میگوید المانهای مذکور باعث ارتقای ایرودینامیک و عبور بهتر جریان هوا میشوند.
پژو در حال حاضر یکی از دلرباترین سبکهای طراحی داخلی را در بین برندهای غیرلوکس دارد. این مساله در رابطه با کابین ۴۰۸ جدید هم کاملا ملموس است. داشبورد موسوم به i-Cockpit در این خودرو نیز استفاده شده و فضای بسیار مدرنی را پدید آورده است. این داشبورد میزبان دو نمایشگر دیجیتال است که یکی در پشت فرمان و دیگری در قسمت میانی برای مدیریت سیستم اینفوتینمنت قرار دارد.
امکانات رفاهی پژو ۴۰۸ برای بازارهای مختلف متفاوت است. بسته به تریم این خودرو امکاناتی مثل ماساژور صندلی، چرم ناپا، سقف پانورامیک و سیستم صوتی ۶۹۰ واتی از برند فرانسوی فوکال دارد. از تجهیزات ایمنی هم باید به مواردی مثل کروز کنترل تطبیقپذیر با قابلیت توقف و شروع حرکت مجدد، دستیار پارک ۳۶۰ درجه با ۴ دوربین و سیستم دید در شب (Night Vision) اشاره کرد. آنطور که پژو وعده داده، ۴۰۸ ۲۰۲۳ با پکیج Drive Assist 2.0 قابل سفارش خواهد بود. این پکیج رانندگی نیمهخودروان و تغییر خودکار خط با راهنما زدن را به ارمغان میآورد.
نسخه پایه از پژو ۴۰۸ جدید، همانند سیتروئن C5 X با یک موتور ۱.۲ لیتری PureTech وارد بازار خواهد شد. این موتور ۱۲۸ اسب بخار قدرت دارد و نیروی تولیدی آن توسط گیربکس ۸ سرعته خودکار به محور جلو منتقل میشود. پژو در رابطه با شتاب و سرعت این نسخه حرفی به میان نیاورده، اما سیتروئن C5 X با همین موتور شتابی برابر با ۱۰.۴ ثانیه دارد.
کراساوور کوپه یا سدان مرتفع پژو با دو پیشرانه هیبریدی شارژی قابل انتخاب خواهد بود. قلب اصلی این پیشرانهها را که حامل کدهای ۱۸۰ و ۲۲۵ هستند، موتور ۱.۶ لیتری تشکیل میهد. بد نیست بدانید کدهای مذکور قدرت خروجی پیشرانه را نشان میدهند. درباره شتاب یا سرعت این نسخهها هم اطلاعاتی در دست نیست، ولی C5 X با پیشرانه ۲۲۵ شتابی برابر با ۷.۹ ثانیه دارد.
پژو به میزان مسافت قابل پیمایش مدلهای هیبریدی شارژی در حالت تمام الکتریکی هم اشارهای نداشته است. ولی پیشبینی میشود همانند نسخههای متناظر از سیتروئن C5 X برد حرکتی آنها بر اساس چرخه WLTP چیزی بین ۵۵ الی ۶۱ کیلومتر باشد. در صورت استفاده از شارژر ۳.۷ کیلوواتی استاندارد، شارژ باتری ۱۲.۴ کیلووات ساعتی این نسخهها ۳ ساعت و ۵۰ دقیقه طول میکشد. اگر از شارژر آپشنال ۷.۴ کیلوواتی استفاده شود، این رقم به یک ساعت و ۵۵ دقیقه کاهش مییابد.
ناگفته نماند پژو ۴۰۸ ۲۰۲۳ از اوایل سال آینده به فروش خواهد رسید. برای مدل پایه از این خودروی خاص قیمتی در حدود ۳۲ هزار یورو تخمین شده است.
<دیجیاتو / منبع