هر مدلی از فراری که دارای پسوند XX در نام خود باشد، بهمعنای آنست که با یک خودروی فوقالعاده سریع و قدرتمند برای به آتش کشیدن پیست طرف هستیم! اما با معرفی SF90 XX قاعده فراری تغییر پیدا میکند، چرا که این خودرو در حقیقت مدلی مسابقهای با مجوز تردد در خیابانها و جادههاست! ارمغان جدید مارانلوییها برای دوستداران سرعت و هیجان، ۱۰۱۶ اسب بخار قدرت دارد و در دو نسخه استراداله (کوپه) و اسپایدر (سقف بازشونده) تولید خواهد شد.
اولین چیزی که در برخورد با فراری SF90 XX جلب توجه میکند، تمرکز ویژه مهندسان روی مباحث آیرودینامیک است. در مقایسه با SF90 استاندارد، این مدل جدید به انواع کانالهای هدایت جریان هوا و قطعات آیرودینامیک در جای جای بدنه مجهز است. بدونتردید شاخصترین قطعه موجود باله بسیار بزرگی است که در انتهای بدنه قرار دارد. این باله ثابت نیست و با توجه به سرعت حرکت تغییر حالت میدهد تا بیشترین میزان نیروی رو به پایین ایجاد شود. بد نیست بدانید هنگام حرکت با سرعت ۱۵۵ مایل یا ۲۵۰ کیلومتر در ساعت، میزان نیروی رو به پایینی که قطعات آیرودینامیک تولید میکنند، برابر با ۵۳۰ کیلوگرم است. برای درک بهتر بهبود آیرودینامیک SF90 FXX باید گفت این فاکتور در فراری SF90 استاندارد به ۳۹۰ کیلوگرم میرسد.

تجویز رژیم لاغری برای کاهش ۱۰ کیلوگرمی وزن
در کنار ارتقای آیرودینامیک، فراری SF90 XX از نظر وزن نیز وضعیت بهتری دارد. با تجویز رژیم لاغری، وزن این سوپراتومبیل جذاب به ۱۵۶۰ کیلوگرم کاهش یافته که در مقایسه با سبکترین نسخه از SF90 استاندارد، یعنی Assetto Fiorano ، ده کیلوگرم کمتر است. بازنگری در برخی قطعات موتور و استفاده از صندلیهای کربنی، دو عامل اصلی در کاهش وزن ۱۰ کیلوگرمی هستند. این صندلیها پشتی با خاصیت منعطف دارند، از این رو انتظار میرود راحتی سرنشینان بهتر از مدلهای مسابقهای باشد. وزن این صندلیها نسبت به صندلیهای SF90 استاندارد ۱.۳ کیلوگرم کمتر است.

فراری SF90 XX از لحاظ جزئیات طراحی بدنه نیز تفاوتهایی با مدل استاندارد دارد. برای مثال، چراغهای اصلی باریکتر شدهاند و طول بدنه در قسمت انتهایی افزایش پیدا کرده است. همچنین چراغهای گرد عقب جای خود را به یک نوار باریک سرتاسری دادهاند.

مشخصات فنی فراری SF90 XX
نیروی فراری SF90 XX توسط یک پیشرانه هیبریدی تأمین میشود. این پیشرانه متشکل از همان موتور ۴ لیتری V8 معروف و سه موتور برقی است. از این سه موتور برقی، دو موتور روی محور جلو و یک موتور روی محور عقب قرار دارد. بهلطف بازنگریها موتور V8 حالا ۷۸۶ اسب بخار قدرت تولید میکند که در مقایسه با SF90 استاندارد ۱۷ واحد رشد دارد. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، مجموع خروجی پیشرانه به رقم شگفتانگیز ۱۰۱۶ اسب بخار میرسد. همچون قبل انتقال نیرو توسط گیربکس هشت سرعته دوکلاچه خودکار انجام میگیرد.

با اتکا به این نیروگاه بسیار قدرتمند، هر دو نسخه استراداله و اسپایدر از فراری SF90 XX میتوانند در عرض فقط و فقط ۲.۳ ثانیه سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسانند. این رقم در مقایسه با شتاب SF90 استاندارد ۰.۲ ثانیه بهتر است. در مسیر مستقیم هم، امکان ثبت حداکثر سرعت ۱۹۹ مایل یا ۳۲۰ کیلومتر در ساعت برای سری SF90 XX وجود دارد.

بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که نسخه اسپایدر یا همان سقفبازشونده ۱۰۰ کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به نسخه استراداله دارد. این امر باعث میشود در شتابگیری صفر تا ۲۰۰ کیلومتر، نسخه اسپایدر با رکورد ۶.۷ ثانیه، بهاندازه ۰.۲ ثانیه کندتر باشد.
بهموازات افزایش قدرت پیشرانه، ترمزهای فراری SF90 XX نیز تقویت شدهاند. دیسکهای عقب در این نسخه قطری برابر با ۳۹۰ میلیمتر دارند. این رقم در نسخه استاندارد برابر با ۳۶۰ میلیمتر است. همچنین نرمافزار سیستم توزیع نیروی ترمز نیز بروزآوری شده و حالا عملکرد بهتری دارد.
فراری SF90 XX قابلیت حرکت در حالت تمام الکتریکی را دارد. باتری ۷.۹ کیلوواتی موجود در این سوپراتومبیل ایتالیایی، برای پیمایش ۱۶ مایل یا ۲۵ کیلومتر مسافت کفایت میکند که مشابه با SF90 استاندارد است.

قیمت فراری SF90 XX
آنطور که فراری اعلام کرده است، تولید سری SF90 XX محدود خواهد بود. بر اساس برنامهریزیها از نسخه استراداله ۷۹۹ دستگاه و از نسخه اسپایدر ۵۹۹ دستگاه تولید خواهد شد. نسخه استراداله ۷۷۰ هزار یورو قیمت دارد، نسخه اسپایدر هم حامل برچسب ۸۵۰ هزار یورویی است! اگر احیاناً توانایی و قصد خرید این سری هیجانانگیز را دارید، از مراجعه به نمایندگیهای فراری خودداری کنید! زیرا تمامی مدلها از قبل فروخته شدهاند و امکان ثبت سفارش در سامانه وجود ندارد!
<دیجیاتو / منبع