سونی امروز اعلام کرد که نرخ تازه سازی متغیر را به کنسول پلی استیشن ۵ می آورد. این ویژگی از طریق یک بهروزرسانی نرمافزاری عرضه خواهد شد که این هفته در سطح جهانی در دسترس خواهد بود. سونی برای اولین بار اعلام کرد که این ویژگی در نوامبر ۲۰۲۰ باز می گردد.
VRR در پلی استیشن ۵ را می توان از طریق گزینه ای در تنظیمات صفحه نمایش و ویدیو فعال کرد. می توان آن را فقط برای بازی های پشتیبانی شده اعمال کرد یا از طریق یک گزینه اضافی مجبور به کار روی همه بازی ها شد. گزینه دوم ممکن است باعث ایجاد برخی جلوه های بصری غیرمنتظره شود و ممکن است لزوماً در همه موارد کارایی نداشته باشد.
سونی لیستی از عناوینی که در هفته های آینده از VRR بومی پشتیبانی خواهند کرد، اعلام کرد. این شامل Astro’s Playroom، Call of Duty: Vanguard، Call of Duty: Black Ops Cold War، Destiny 2، Devil May Cry 5 Special Edition، DIRT 5، Godfall، Marvel’s Spider-Man Remastered، Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، Ratchet می شود. & Clank: Rift Apart، Resident Evil Village، Tiny Tina’s Wonderlands، Tom Clancy’s Rainbow Six Siege و Tribes of Midgard.
بازیهای بیشتری از طریق بهروزرسانی بازی، از VRR پشتیبانی میکنند. این ویژگی احتمالاً در هنگام راه اندازی برای بازی های آینده نیز گنجانده خواهد شد.
متأسفانه، این اعلامیه مشکلی دارد و این ویژگی تنها با تلویزیون ها و مانیتورهایی است که از HDMI 2.1 پشتیبانی می کنند. در حالی که پشتیبانی از VRR به طور رسمی با نسخه ۲.۱ به مشخصات HDMI اضافه شد، سازندگان تلویزیون و مانیتور این ویژگی را حتی در مدلهای HDMI 2.0 فعال کردهاند.
این تصمیم نسبتاً عجیبی از سوی سونی است زیرا کنسولهای Xbox Series X/S و حتی کنسول Xbox One X/S از VRR حتی در نمایشگرهای HDMI 2.0 پشتیبانی میکنند. تصمیم سونی منجر به این خواهد شد که تعداد معدودی از کاربران با نمایشگر HDMI 2.1 بتوانند از این ویژگی استفاده کنند و اکثریت قریب به اتفاق کاربران در سرما از این ویژگی کنار گذاشته شوند.
برای کسانی که نمیدانند این سر و صدا درباره چیست، نرخ نوسازی متغیر به یک صفحه نمایش سازگار سیگنال میدهد که تنها زمانی بهروزرسانی شود که کنسول یا GPU یک فریم جدید را تولید کند. این تضمین میکند که نرخ تازهسازی نمایشگر با خروجی نمایشگر هماهنگ است، که بدون نیاز به فعال کردن vsync، موارد پاره شدن صفحه را حذف میکند، و همچنین مشکلات مربوط به ناهماهنگی زمان فریم را در زمانی که کنسول نمیتواند با نرخ تازهسازی ثابت نمایشگر هماهنگی داشته باشد، کاهش میدهد. نتیجه نهایی یک تجربه گیم پلی روان تر، سازگارتر و پاسخگوتر است.
برای کسانی که از پلی استیشن ۵ و صفحه نمایش HDMI 2.1 استفاده می کنند، می توانند در اواخر این هفته این را تجربه کنند.
منبع