بسیاری از خودرودوستان اعتقاد دارند که اتومبیلهای کلاسیک و قدیمی، روحی داشتند که دیگر در خودروهای جدید یافت نمیشود. با این حال نمیتوان منکر این مساله شد که خودروهای جدید در زمینههای مختلفی از جمله ایمنی پیشرفتهای چشمگیری داشتهاند. یکی از این زمینههای پیشرفت، سیستمهای کمک راننده هستند که به آپشن استاندارد اکثر خودروهای امروزی تبدیل شدهاند. با این حال مطابق پژوهش کانسومر ریپورتز، استفاده از این دستیارها برای رانندگان گیج کننده خواهد بود.
پژوهش کانسومر ریپورتز نتایج نگران کنندهای را درباره سیستمهای کمک راننده و نحوه استفاده از آنها در بر داشت. اکثر رانندگان هنگام استفاده از دستیارهای رانندگی دچار سردرگمی میشوند و حتی ممکن است ایمنی کلی وسیله نقلیه آنها از دست برود. به همین دلیل این موسسه تحقیقاتی مجموعهای از دستورالعملها را منتشر کرده است. این دستورالعملها به رانندگان در راه اندازی درست دستیارهای کمک راننده یاری میرسانند.
جیک فیشر، مدیر ارشد تست خودرو کانسومر ریپورتز در این مورد توضیح میدهد: فرمان خودروهای امروزی با انبوهی از دکمههای مرتبط با سیستمهای کمک راننده یا ADAS اشباع شدهاند. بسیاری از این دکمهها نشانه مناسبی ندارند و در نتیجه راننده قادر به فهم دقیق عملکرد آن دکمه نیست. رانندگان بایستی درباره عملکرد هرکدام از دستیاران رانندگی آموزش ببینند تا بتوانند آنها را به درستی فعال کنند. خاموش کردن کلی دستیاران ایمنی رانندگی یا ADAS نیز کار درستی نیست، چرا که در این حالت ماهیت مفهومی آنها زیر سوال میرود و هیچکس از مزایای آنها سود نخواهد برد.
دستورالعمل جامع سیستمهای کمک راننده
راه حل کانسومر ریپورتز برای حل مشکل ارتباط رانندگان با سیستمهای کمک راننده، تهیه یک دستورالعمل جامع برای همه است. این دستورالعمل با خودروسازان، رانندگان و سیاستگذاران به اشتراک گذاشته میشود تا تمامی آنها به درک مشترکی از این سامانه دست پیدا کنند. فهم درست دستورالعملهای استفاده از دستیارهای رانندگی به افراد اجازه میدهد تا آنها را فعال کنند و مورد استفاده قرار دهند. حضور یک دستیار رانندگی در حالت خاموش، به این معنی نیست که اتومبیل شما از سطح ایمنی بالایی برخوردار خواهد بود.
در جریان پژوهش موسسه کانسومر ریپورتز، با بیش از ۳۵ هزار مالک خودرو طی سال ۲۰۲۱ مصاحبه به عمل آمد. از دادههای مصاحبه برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سطوح درک و رضایت و همچنین میزان استفاده واقعی رانندگان از سیستمهای کمک راننده استفاده شده است. این گزارش هماکنون در وبسایت کانسومر ریپورتز در دسترس علاقمندان قرار دارد.
<دیجیاتو / منبع