بررسی قیمت خودرو در بازار آزاد حاکی از تداوم کاهش نرخها است. این رویه با ورود به بخش دوم مرحله فروش یکپارچه خودرو همچنان ادامه دارد، چرا که متقاضیان اصلی خرید خودرو به سمت خرید اتومبیلهای صفرکیلومتر از سامانه یکپارچه متمایل شدهاند. از سوی دیگر به نظر میرسد بازار خودرو جذابیت خود را از دست داده است و فعالان این بازار در حال مهاجرت به سایر بازارها هستند.
همانند هفتههای گذشته، قیمت خودرو های چینی مونتاژ داخل افت بیشتری را در مقایسه با سایر خودروها تجربه کردهاند. قیمت این خودروها در بازار آزاد تفاوت چشمگیری در مقایسه با نرخ کارخانه دارد. با این حال تمامی خودروسازان خصوصی در مرحله دوم فروش یکپارچه حاضر نیستند. بنابراین قیمت برخی خودروهای مونتاژی که در این طرح عرضه نشدهاند، کاهش کمتری را نسبت به سایر نرخها تجربه کردهاند. برای مثال کاهش قیمت محصولات بهمن موتور کمتر از مدیران خودرو خواهد بود.
با توجه به حضور سایپا در مرحله دوم عرضه یکپارچه، قیمت خودرو های این شرکت در حال کاهش هستند. کاهش نرخ محصولات سایپا در مقایسه با محصولات ایران خودرو محسوستر خواهد بود، چرا که ایران خودرو در مرحله دوم عرضه یکپارچه خودرویی را عرضه نکرده است. با این حال بخشنامههای گاه و بیگاه فروش که توسط ایران خودرو برای گروه نخست متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه میشود، قیمتها را کنترل خواهد کرد.
قیمت خودرو در بازار آزاد، سوم خرداد ۱۴۰۲:
خودرو | قیمت تقریبی بازار (تومان) |
هایما ۸S | ۲,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ |
تارا دندهای | ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
رانا پلاس پانوراما | ۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ دندهای با فرمان برقی | ۶۸۶,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما | ۷۳۵,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ مولتی کالر | ۸۲۶,۰۰۰,۰۰۰ |
ساینا S | ۳۶۳,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک R | ۳۵۳,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک S | ۳۶۵,۰۰۰,۰۰۰ |
شاهین | ۶۰۵,۰۰۰,۰۰۰ |
ام وی ام X22 پرو اتوماتیک | ۱,۰۸۵,۰۰۰,۰۰۰ |
فونیکس تیگو ۸ پرومکس | ۳,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
فونیکس تیگو ۷ پرو | ۲,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ |
کی ام سی T8 | ۱,۷۳۵,۰۰۰,۰۰۰ |
کی ام سی J7 | ۱,۸۷۵,۰۰۰,۰۰۰ |
دیگنیتی پرایم | ۲,۰۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
فیدلیتی پرایم | ۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
فردا SX5 | ۱,۴۵۵,۰۰۰,۰۰۰ |
<دیجیاتو / منبع